Research betyder at undersøge, og det er hele essensen i at være journalist. Journalistens rolle er jo i sidste ende som fjerde statsmagt at se magthaverne efter i sømmene og oplyse borgerne, så de ved, hvordan magten bliver forvaltet.
Researchen går dermed ud på at undersøge samfundsforhold o.l., og ved hjælp af nyhedskriterierne og 'den journalistiske ryggrad' at finde frem til de gode historier. Det sker ved at læse aviser; bruge andre medier som internettet, tv og radio; snakke med kilderne i sit professionelle og private netværk; men vigtigst af alt: lytte efter historier ved middagsselskaber, i bussen, i skolen og andre steder, hvor de 'gode historier' oftest findes.
Når journalisten har lugtet lunten, fx at kantinen fortsat serverer gamle grøntsager, selvom fødevarestyrelsen har været der med den sure smiley, sættes researchen i gang.
Perspektivet afhænger af målgruppen
Hvem kunne bruges som kilder til historien? Afhængigt af perspektivet for artiklen skal historien bredes ud. Perspektivet på artiklen handler jo om, hvem der skal læse artiklen.
Udover at tale med kantinedamen og brugere af kantinen, kan historien også bringes højere op ved at tale med skoleinspektøren og fødevarestyrelsen. Måske kan man undersøge via kommunen om andre skoler har samme problemer, endda via rapporten hvordan tendensen ser ud på landsplan. Alt afhængigt af, om artiklen skal i skolebladet, i det lokale dagblad, i det lokale eller den regionale ugeavis eller endda en landsdækkende avis.
Efterhånden som researchen skrider fremad, begynder vinklen at tegne sig. En vinkel er det udsnit af virkeligheden, du ønsker at fortælle om med din artikel. Du kan og skal ikke beskrive alt om emnet, men vælge et lille hjørne ud, der beskriver en bestemt vinkel.
Hvad er mønsteret? Hvad vil du fortælle med det? Og hvorfor? Husk, at din læser altid vil vide to ting med det samme, nemlig: Hvad handler det om? Og hvorfor skal jeg læse det? Det skal du kunne svare på, før du kan tale om at have en vinkel. Og jo mere konkret vinklen er, jo nemmere er den at gå til og svare på med artiklen i sidste ende.
Øvelsen er at researche nok til at finde frem til og fremstå oplyst om emnet/vinklen over for kilden, men samtidig ikke
Hold derfor fast i tre ting:
Din vinkel Pas på med at søge i øst og vest, men husk din vinkel
Dine kilder. Vurder, hvorfra du vil hente dine baggrundsviden, og hvem du vil tale med som direkte kilde. Vil du fx have ekspertkilder, partskilder, og erfaringskilder med?
Din dokumentation. Husk troværdigheden: Man skal ikke tro på alt, hvad man hører. Uanset hvor du henter din viden fra, skal du overveje troværdigheden bag. Og du skal huske at skrive, hvor du har din viden fra.
Kilder
Kilder, man ikke kan tjekke, fx Internet.
Kilder, som man har fælles interesser med.
Kilder, som man personligt godt kan lide.
Vinkling
Vinkling er ligesom research et vigtigt begreb for journalisten og hænger i høj grad sammen med researchfasen men også med skrivefasen.
For vinklingen sker både undervejs i researchen, når journalisten undersøger, hvilket stof, der kunne være interessant at bruge - og mere vigtig IKKE at bruge- til at belyse historien. Og vinklingen sker når tiden er kommet til skrivefasen, hvor endnu mere stof bliver valgt fra.
Vinkling vil sige, at en historie ses i et bestemt perspektiv. Noget i en historie udvælges til at være det vigtigste og anbringes i toppen. Resten af historien ses i forhold til den valgte vinkel.
En sag om trafiksikkerhed kan ses som en historie om hensynsløse bilister, men den kan også ses som et spørgsmål om dårligt anlagte veje. Og begge vinkler kan være sande nok.
Man kan også "vende en historie om", dvs vælge noget andet til at være det vigtigste, flytte det op i toppen og skrive historien igen på de samme facts, men med et helt andet resultat.
Undervejs i researchfasen
Gennem researchen udvælges kilderne, så det er det rigtige, journalisten kommer med hjem. Foruden at tænke over, hvem man skal tale med, skal man også overveje, hvilken genre, historien skal skrives i.
Er interviewet bare til baggrund, eller skal der direkte citater med hjem til brug i selve artiklen?
Hvis artiklen skal skrives som en reportage, skal der desuden skrive reportageelementer ned, mens journalisten er på stedet, altså alle de observationer, lyde og lugte, der kunne være interessant for historien.
Når journalisten kommer hjem, foregår anden del af den journalistiske vinkling. Stoffet skal bearbejdes, og det overskydende stof sorteres fra, så vinklen bliver skarpere.
Spørg dig selv: Jeg vil fortælle at
På den måde kommer du tilbage til dit udgangspunkt for, hvad det var du vil skrive om. Fx at købmandens agurker er dyre, men rådne.
Men måske er der kommet nye perspektiver frem. Måske holder din vinkel ikke eller skal i hvert fald perspektiveres, fordi købmanden også havde billigere agurker at vælge imellem, fordi de dyre ikke er sprøjtet og derfor ikke kan holde længe eller andre nye oplysninger.
Måske sagde kilden noget, der kræver modsvar. Måske er der åbnet op for nye spørgsmål, så andre typer kilder skal spørges. Fx om det også gælder købmanden på den anden side af gaden.
Historier skal som udgangspunkt altid have flere kilder end én (medmindre det er et interview). Nogle gange ved man det på forhånd, andre gange finder man ud af det undervejs. En historie er nemlig ikke troværdig eller viser det rette billede af sandheden, hvis kun én kilde mener eller siger det. Påstanden skal gerne bakkes op af andre/være repræsentativ, for at kunne bære en (tendens-)historie.
Redigeret af Louise, Thomas og Lisbeth, 27.14 Webmaster: Jeppe Bundsgaard Sidst opdateret: 20-08-2016 Denne sides adresse: it-didaktik.dk/ia/interaktiveassistenter/skrivennyhedsartikel1/ research/index.php |