Fase 1: Introduktion og mål
Fase 1:
Introduktion og mål
Målet med at arbejde med reklamer; - at du opnår øget genrekendskab - at du formår at stille dig kritisk som forbruger - at du får kendskab til reklamens virkemidler og dens påvirkningsmagt. Ordet reklame stammer fra det latinske ord 'clamare', der betyder ' at råbe'. Dens hensigt er at 'råbe' til forbrugeren for at få vores opmærksomhed. Reklamen er forbindelsen mellem forbrugeren og producenten. I denne arbejdsproces skal du arbejde med trykte reklamer.
Du skal igennem fire faser i dit analysearbejde med trykte reklamer.
Dit analysearbejde starter ved fase 2, hvor du skal vælge en reklame.
Fase 2: Præstentation
Du skal starte med at vælge én trykt reklame, som du ønsker at gå i dybden med.
Du kan vælge én af følgende reklamer:
Calvin Klein
Coca Cola
Durex kondomer
J'adore
Vitalitet
Tuborg
Hvem er afsenderen? Stort eller lille firma Dansk eller udenlandsk Slogan, logo?
Hvad reklameres der for?
Hvilket medie tror du reklamen er bragt i? Begrund dit svar
Fase 3: Analyse af layout og virkemidler
Her skal du se på forholdene; billed, tekst og overordnet komposition. Når du arbejder med trykte reklamer, benytter du dig af elementer fra billedanalyse. Når man laver en billedanalyse kan man præcisere hvad der gør et billed flot, interessant eller det modsatte. Komposition: Rum og perspektiv: Synsvinkel: Bevægelser og linier: Lys og farver:
Hvordan er selve billedet bygget op? Synsvinklen - er det et nærbillede, et totalbillede eller...?
Hvordan er billedet beskåret? Er der linier i reklamen, som fører blikket til vigtig information? Bruges der specielle punkter, hvor vigtige ting er samlet, såsom det gyldne snit?
Antyder farvevalget en grundstemning, og hvilke signaler sender de?
Fase 4: Argumentation og sprog Argumentation i en reklame har noget at gøre med de grunde, reklamen giver til, at målgruppen skal købe produktet. Der er tale om argumentation, når læseren/modtageren er bevidst om at producenten/afsenderen søger at påvirke ham/hende. Ex. kan en reklame bruge som argumentation for at du skal købe en shampoo, at så får du renere, blankere og smukkere hår! Der findes tre forskellige argumenttyper: Afsenderargumenter: Her er det afsenderen der anbefaler varen. Det kan være et idol, en ekspert eller et fleretal. Ex. Caroline Wozniacki i reklamen for Europæisk rejseforsikring. Modtagerargumenter: Her er det modtageren der sættes i fokus. Reklamen hævder, ofte inddirekte, at modtageren bliver lykkeligere eller smukkere af produktet. Ex. Clearasil, der hævder at du får ren og sund hud. Sagargumenter: Her tages der udgangspunkt i sagen/produktet. Der kan argumenteres med statistik, prognoser eller analyser. Ex. Ryge-stop-kampagner. Undersøgelser viser, at det er skadeligt at ryge.
Fase 4: Argumentation og sprog
Argumentation i en reklame har noget at gøre med de grunde, reklamen giver til, at målgruppen skal købe produktet. Der er tale om argumentation, når læseren/modtageren er bevidst om at producenten/afsenderen søger at påvirke ham/hende. Ex. kan en reklame bruge som argumentation for at du skal købe en shampoo, at så får du renere, blankere og smukkere hår!
Der findes tre forskellige argumenttyper:
Afsenderargumenter: Her er det afsenderen der anbefaler varen. Det kan være et idol, en ekspert eller et fleretal. Ex. Caroline Wozniacki i reklamen for Europæisk rejseforsikring.
Modtagerargumenter: Her er det modtageren der sættes i fokus. Reklamen hævder, ofte inddirekte, at modtageren bliver lykkeligere eller smukkere af produktet. Ex. Clearasil, der hævder at du får ren og sund hud.
Sagargumenter: Her tages der udgangspunkt i sagen/produktet. Der kan argumenteres med statistik, prognoser eller analyser. Ex. Ryge-stop-kampagner. Undersøgelser viser, at det er skadeligt at ryge.
Hvem er reklamen henvendt til? (Mor, far, børnefamilier, studerende, karrierekvinden osv.)
Hvilken form for argumentation benyttes i reklamen? Begrund dit svar
Viser reklamen personer i bestemte stereotype roller? fx: Kvinden som hustruen, sexobjektet Manden som faderen, den vilde cowboy
Sprog
Billedetsproget i en reklame kan sjældent betragtes uafhængigt af teksten. Det er ikke tilfældigt, hvor teksten er placeret, hvilken størrelse og farve teksten har.
Er der sammenhæng mellem billede og tekst? Viser overskriften hen mod billedet og omvendt.